Podnikový ombudsman

Podnikový ombudsman je nezávislou a nestrannou osobou, jejíž rolí je řešení problémů, stížností a podnětů zaměstnanců. Ombudsman pomáhá řešit spory a konflikty formálním i neformálním způsobem. Jeho činnost kultivuje pracovní prostředí a vytváří podmínky pro spokojenost a důvěru zaměstnanců.

Jan Konopásek
Tereza Scott
Vlastimil Slovák
Přihlásit na termínPrezenční forma
1. 7. 2025  (09:00–17:00)
25 000,- Kč bez DPH

Program se zaměří na institut podnikového ombudsmana, jeho roli a postavení v organizaci a na rozvoj jeho dovedností pro výkon této role. 

Komu je program určen

  • Vrcholovému managementu
  • Zaměstnancům compliance oddělení
  • Podnikovým právníkům
  • Ombudsmanům

Program

MODUL 1: PRÁVNÍ

  • Úvod do podnikové kultury a etiky
  • Pracovněprávní minimum
    • Práva a povinnosti zaměstnanců
    • Povinnosti vedoucích zaměstnanců
    • Spory na pracovišti
    • Diskriminace a rovné zacházení
    • Řešení stížností
  • Podnikový ombudsman a jeho činnost
  • Zasazení ombudsmana do organizační struktury společnosti
    • Ombudsman a jeho vztah s HR, compliance a právním oddělením
    • Role ombudsmana a agenda whistleblowingu

MODUL 2: PROCESNÍ

  • Budování funkce ombudsmana v podniku
    • Nastavení rolí a odpovědnosti
    • Nastavení podpůrných procesů
    • Vnitřní předpisy
    • Základní dokumentace pro činnost ombudsmana
  • Budování důvěry mezi zaměstnanci a vrcholovým vedením
  • Kvalifikační a personální předpoklady pro výkon činnosti

MODUL 3: PSYCHOTERAPEUTICKÝ

  • Úvod do problematiky psychohygieny
    • Definice a význam psychohygieny
    • Specifické nároky, stresory a etická dilemata spojená s rolí ombudsmana
    • Krátké cvičení na sebereflexi: Jak se cítím ve své roli?
  • Techniky zvládání stresu a prevence syndromu vyhoření
    • Praktické techniky pro zvládání stresu (dýchací cvičení, mindfulness, krátké relaxační techniky)
    • Jak rozpoznat příznaky vyhoření a jak mu předcházet
    • Skupinová diskuse – sdílení vlastních strategií a zkušeností
  • Práce s hranicemi, emoční odolnost a udržitelný pracovní režim
    • Jak zvládat náročné emoce spojené s řešením stížností a konfliktů
    • Jak si nastavit zdravé hranice mezi prací a osobním životem
    • Work-life balance a dlouhodobé strategie pro udržení duševní pohody
  • Komunikace, řešení sporů, naslouchání, mediace, facilitace
  • Kazuistiky a případové studie
    • Práce s konkrétními případy z praxe ombudsmana
    • Skupinové řešení a analýza etických a psychologických aspektů
    • Prezentace výsledků a zpětná vazba
  • Závěrečná reflexe

Po absolvování všech tří modulů obdrží účastník KPMG certifikát Podnikový ombudsman.

Místo konání